reklama
reklama

Zapchany filtr DPF - i co dalej?

MAGAZYN, Wiadomości, 12.08.2019 13:00,
Zapchany filtr DPF - i co dalej?
• Filtry DPF oczyszczają gazy spalinowe z cząstek stałych w pojazdach wyposażonych w silniki diesla.

• Zapchany filtr DPF może prowadzić do kosztowanych awarii np. uszkodzenia turbosprężarki, uszkodzenia silnika, rozrzedzenia oleju silnikowego, a także do większego zużycie paliwa.

• Jak ratować filtr DPF przed zakupem nowego?

Objawy zapchania filtra DPF
Zapchany DPF daje różne objawy – można zauważyć spadek osiągów, niekontrolowane zwiększanie obrotów, większe zużycie paliwa, czy przejście silnika w tryb awaryjny. Ostatecznie problemy z filtrem cząstek stałych powodują nawet zatarcie silnika. W niektórych samochodach łatwo zdiagnozować zapchany DPF – w razie przepełnienia zapala się specjalna kontrolka informująca o sytuacji. I co dalej? Zdaniem przedstawicieli firmy OTOMATIC z Andrychowa, firmy zajmującej się produkcją maszyn do czyszczenia filtrów DPF, a także regeneracją tego typu filtrów, jeżeli przegapiliśmy ostatni moment na oczyszczenie filtra w czasie jazdy, ostatnią deską ratunku jest skorzystanie z usługi czyszczenia filtra za pomocą specjalistycznej maszyny.



W rozmowie z Panem Krzysztofem Smolec, współwłaścicielem firmy OTOMATIC dowiedzieliśmy się, że większość lokalnych warsztatów samochodowych rozpoczęła już z nimi współpracę, oferując dla swoich klientów usługę czyszczenia filtrów DPF.

Sposób na uratowanie filtra DPF
Filtr cząstek stałych z biegiem czasu zmniejsza swoją pojemność. Gromadzone w jego wnętrzu cząstki sadzy ulegają z czasem wypaleniu. Natomiast pozostaje w nim popiół, który zmniejsza możliwości gromadzenia sadzy.



Dostępność usługi przywrócenia sprawności działania filtra DPF do prawie 100% jego wydajności, w tym nawet o połowę mniejszy koszt naprawy filtra w stosunku do kosztu jego wycięcia, swoboda poruszania się pojazdem po drogach w Polsce jak i pozostałych krajach EU, sprawia że usługa czyszczenia filtrów cząstek stałych cieszy się coraz większym zainteresowaniem.

Duży wpływ na tą zmianę odegrało pojawienie się nowej technologi czyszczenia filtrów DPF. Jedną z metod czyszczenia filtrów cząstek stałych jest metoda hydrodynamiczna. Metoda wykorzystuje siłę hydrodynamiki przepływu wody o charakterze turbulentnym oraz siłę impulsu sprężonego powietrza z kompresora. Ruch cieczy ( płynu roboczego ) wymuszany jest przez zewnętrzne ciśnienie, które musi pokonać opory przepływu w kanałach filtra.

Prawie 100% skuteczność tej metody zdominowała rynek usług czyszczenia filtrów DPF, przesuwając na dalszy plan pozostałe, mniej skuteczne metody. Dodatkowo przystępna cena usługi sprawia, że droższa usługa usunięcia filtra nie ma już zupełnie sensu.

Prawne skutki wycięcia filtra DPF z samochodu
Jeszcze kilka lat temu w naszym kraju bezkarnie kwitł czarny biznes polegający na oferowaniu usługi wycięcia filtra cząstek stałych. Do przysłowiowych „dziupli” trafiali często nieświadomi łamania prawa klienci. Pod pozorem rzetelnie wykonywanej usługi informowano klienta, że po usunięciu filtra, samochód bez problemu przejdzie testy zadymienia spalin podczas okresowych badań na stacji kontroli pojazdów. Niestety nikt nie informował, że według przepisów prawa samochód z usuniętym filtrem DPF nie może legalnie poruszać się po drogach publicznych ( utrata homologacji).



Przy odsprzedaży auta z wyciętym filtrem cząstek stałych jesteśmy zobowiązani poinformować o takiej przeróbce nabywcę. Jeżeli ukryjemy ten fakt, automatycznie stajemy się oszustami. Nowy właściciel samochodu w przypadku wykrycia braku filtra DPF ma prawo żądać rekompensaty. Wycieczka zagranicę bez filtra DPF może skończyć się mandatem nawet do 3500 euro. Samochód z wyciętym filtrem DPF będzie puszczał za sobą czarną chmurę, co w znaczącym stopniu zniechęci przed zakupem nowego nabywcę, narażając sprzedającego na znaczny spadek wartości pojazdu. Dziś prawie każdy kupujący pyta o filtr DPF.

Tego typu pseudo warsztaty zarabiały podwójnie, raz za wycięcie filtra, drugi raz za sprzedaż tego co zostało wycięte, czyli tego co najdroższe – wkładu filtra pokrytego cząstkami platyny. Tak nabity w butelkę klient słono płacił i dziękował za fachową usługę. Dziś możemy oszczędzić sobie wielu niepotrzebnych zmartwień. Jako klienci jesteśmy bardziej świadomi dokonywanego wyboru i jego konsekwencji. Wszystko wygląda, że czyszczenie filtrów DPF na trwale wyparło ich usuwanie.



Artykuł powstał we współpracy z firmą OTOMATIC

Zobacz także

Napisz komentarz

Redakcja mamNewsa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy Internautów. Prosimy o kulturalną dyskusję i przestrzeganie regulaminu portalu. Wpisy niezgodne z regulaminem będą usuwane. Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu. Wszelkie problemy z funkcjonowaniem portalu, usterki, uwagi, zgłoszenia błędów prosimy kierować na: [email protected]

Brak komentarzy